30.6.2008
Pravidla pro reklamu na doplňky stravy jsou nejasná. Shodli se na tom účastníci úterní panelové diskuse nazvané Doplňky stravy v reklamě. Právní nejistota, ve které se pohybujeme, je problémem nejen pro výrobce, kteří musejí čelit správním řízením i pokutám. Doplácejí na ni i spotřebitelé, protože nemají dostatek informací. Vše by mohla vyřešit pracovní skupina s účastí Ministerstva zdravotnictví, o jejíž zřízení budeme usilovat.
Současné české normy pro regulaci reklamy jsou mnohem přísnější než navrhovaná evropská legislativa. Navíc jsou řadou odborníků považovány za ne zcela jasné a omezující možnosti zákazníka získat informace o produktech.
„Spotřebitelé mají právo být informováni o vlastnostech produktu. Myslím, že by mohly být v reklamě stejné informace, jako jsou v příbalovém letáku. Musí jít ale o skutečné vlastnosti produktu. Pokud by výrobce lhal, jsou na místě přísné postihy. V současnosti jsou firmy vyrábějící doplňky stravy znevýhodněny třeba proti výrobcům zubních past. Ti mohou bez problémů tvrdit, že jejich pasta předchází parodontóze,“ vysvětluje svůj postoj k regulaci reklamy na doplňky stravy místopředseda Rady České televize Mgr. Jan Prokeš.
Doplňkům stravy přitom současný zákon zakazuje byť jen naznačovat nějaké preventivní působení, které jim přitom v praxi přisuzuje i řada lékařů. „Pokud se v reklamě objeví, že přípravek příznivě působí proti jakékoli nemoci, například vitamin C proti chřipce, přijde postih. Lze ale říci, že příznivě působí proti stárnutí, protože se jedná o přirozený proces,“říká ke klikám v zákonu o reklamě právník České asociace pro speciální potraviny Mgr. Aleš Buriánek.
Přesnější pravidla by měla stanovit nová evropská legislativa, která bude doplňkům stravy dovolovat mnohem více než současné právo. „Budou povolena takzvaná zdravotní tvrzení. Když například přípravek bude obsahovat dostatečné množství vitaminu C, budeme moci říct, že působí proti chřipce. V současnosti, pokud si chceme být zcela jisti, že je reklama v pořádku, můžeme říct, že tabletka je žlutá, chutná po citronech a hodí se do každé kabelky,“ vysvětluje ředitel marketingu společnosti Walmark Ing. Libor Musil.
Podle Martiny Šotkové, ředitelky analytického odboru Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, je nejčastějším prohřeškem reklam na doplňky stravy to, že se tváří jako léky. „Při hodnocení reklamy vždy přihlížíme k celkovému vyznění. Záleží na příběhu, grafice a dalších faktorech, nejen na textu. Pokud reklamu vyhodnotíme jako závadnou, je přitěžující okolností, když výrobek doporučuje lékař nebo je odkaz na nákup v lékárně. V takovém případě si může být zadavatel jistý, že jeho reklama bude shledána závadnou,“ říká k rozhodování RRTV Martina Šotková.
„Naše organizace neusiluje o to, aby byla úplně zrušena regulace reklamy. Musíme bojovat proti výrobkům slibujícím léčbu rakoviny, zázračné hubnutí a další zcela nesmyslné účinky. Měli bychom to ale dělat s jasnými pravidly. Je zajímavé, že správní řízení se v naprosté většině týkají stovky nejprodávanějších výrobků na českém trhu a u reklam se rozporují jednotlivá slova. Reklama na výrobky s bezvýznamným podílem na trhu často zůstává nepovšimnuta, i když pravidla porušuje hrubě,“ říká výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny Ing. Bohumil Hlavatý. Jeho slova potvrzuje i Mgr. Marie Miláčková ze společnosti Green Swan Pharmaceuticals. „Neustálé řešení stížností stojí čas i peníze nejen na stranách firem, ale také úřadů a soudů. Tím, že nemáme stoprocentně jasná pravidla, končí spory až u soudu, který jediný může říci, co je správně a co ne,“ vysvětluje Marie Miláčková.
Aby bylo v celé záležitosti jasno, rozhodla se místopředsedkyně parlamentní komise pro sdělovací prostředky Mgr. Ivana Levá iniciovat vznik pracovní skupiny, která vytvoří všeobecně uznávaný výklad zákona v podobě prováděcí vyhlášky. „Zákon by měl mít co nejjasnější znění, aby mu všichni rozuměli stejně. Požádám proto pana ministra Julínka, aby vznikla komise, která výklad zpřesní pro všechny instituce. Zejména krajské živnostenské úřady by srozumitelný a jednotný výklad uvítaly. Věřím, že záměr uvítá i ministerstvo zdravotnictví,“ lyžař Mgr. Ivana Levá.
Česká a slovenská asociace pro speciální potraviny
Javorová 1006
251 68 Sulice Hlubočinka
Tato adrese je i adresou fakturační.
Tel: +420 606 655 240
Email: info@casponline.cz