4.3.2013
Přemysl ČECH, moderátor
Čokoláda plná vitamínů, sušenky s proteny, s proteiny, to jsou reklamní slogany, které slibovaly zlepšení zdraví. Jenže pokud se účinky neprokázaly vědecky, museli kvůli evropskému nařízení z obalů zmizet. Potravinářská inspekce už hledá ty, kteří předpis porušují.
Markéta BARTOŠOVÁ, redaktorka
Veronika MARKOVÁ, redaktorka
redaktorka
--------------------
V obchodech to někdy vypadalo spíš jako v lékárně. Černý sliboval lepší koncentraci, některé mléčné výrobky zase zdravé zuby. A třeba na etiketě tohoto produktu je místo slibované obranyschopnosti přislíben už jen vitamín B6 a D. Blahodárné účinky se ale u některých produktů neprokázaly. Podle Bruselu tak šlo o klamání zákazníka. U 1600 výrobků byly lživé slogany zakázány. Těch pravdivých zůstalo přes 200. Musely je ale ověřit vědecké studie. Obsah vitamínů a dalších látek si výrobci potravin nechávají měřit v akreditovaných laboratořích. Třeba džusy. Pokud jedna sklenice obsahuje 12 miligramů vitamínu C, může na obalu stát: Přispívá ke snížení únavy. Právě z těchto vzorků čočkové polévky laborant zjistí, kolik obsahuje bílkovin a jestli tedy přispívá k udržení svalové hmoty.
Bohumil HLAVATÝ, výkonný ředitel, Česká asociace pro speciální potraviny
--------------------
Metodika pro posuzování zdravotního přenosu potravin, je přísnější než se používá například u léků.
Markéta BARTOŠOVÁ, redaktorka
Veronika MARKOVÁ, redaktorka
redaktorka
--------------------
Inspektoři zatím našli nepovolená tvrzení jen na výrobcích prodávaných přes Internet. Tam se totiž objevují produkty slibující zázraky dovezené z Asie anebo z Ameriky.
Pavel KOPŘIVA, mluvčí, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
--------------------
Prodejcům hrozí sankce až do výše 3 milionů korun.
Markéta BARTOŠOVÁ, redaktorka
Veronika MARKOVÁ, redaktorka
redaktorka
--------------------
Nejvíc se změna dotkla firem na potravinové doplňky, téměř každá musela obaly měnit. Například na kloubních preparátech obsahujících glukosamin už nesmí být nápis: Udržuje zdravé klouby.
Ilona URBANOVÁ, personální ředitelka, Walmark
--------------------
My jsme museli vyměnit asi 2600 obalů v různých jazykových mutacích. Pohybujeme se v řádu desítek milionů korun.
Markéta BARTOŠOVÁ, redaktorka
Veronika MARKOVÁ, redaktorka
redaktorka
--------------------
Produkty vyrobené do 14. prosince ale mít nové obaly nemusí a v obchodech se budou objevovat, dokud jim nevyprší datum spotřeby. Markéta Bartošová a Veronika Marková, Česká televize.
Česká a slovenská asociace pro speciální potraviny
Javorová 1006
251 68 Sulice Hlubočinka
Tato adrese je i adresou fakturační.
Tel: +420 606 655 240
Email: info@casponline.cz