30.1.2013
Podle platné evropské legislativy nesmí být výživová a zdravotní tvrzení nepravdivá, dvojsmyslná či klamavá, nesmí nabádat k nadměrné konzumaci určité potraviny nebo například vyvolávat pochybnosti o její bezpečnosti. Tato legislativa byla koncem minulého roku doplněna o seznam zdravotnických tvrzení, která jsou povolena pro potraviny. Již od 14. 12. 2012 jsou tuto legislativu povinny dodržovat všechny zainteresované subjekty.
Zdravotní tvrzení je dobrovolná informace týkající se zdraví v
reklamě či na obalu potraviny nebo doplňku stravy. Příkladem
zdravotního tvrzení je „vápník prospívá kostem“ na krabici mléka či
„dobré pro srdce a cévy“ na doplňku stravy obsahujícím omega-3
mastné kyseliny z ryb.
„Od července 2007 platí nařízení Evropského parlamentu a Evropské
rady č. 1924/2006, o výživových a zdravotních tvrzeních při
označování potravin a doplňků stravy.
Zdravotní tvrzení na obalech a v reklamě jsou v současnosti
posuzována na základě existence dostatečných vědeckých důkazů o
jejich pravdivosti. To je smyslem evropské regulace. Záměrem zákona
je dát spotřebitelům větší jistotu ohledně správnosti a pravdivosti
zdravotních tvrzení na obalech a v reklamě na potraviny. Zároveň
bylo cílem vyjasnit pravidla pro výrobce a vytvořit jednotná
pravidla pro používání zdravotních tvrzení při propagaci výrobků,“
vysvětluje výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny
Ing. Bohumil Hlavatý.
Dostaneme se k informacím?
Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) hodnotí účinky
potravin a živin na naše zdraví. Na základě stanovisek EFSA bude
Evropská komise regulovat zákonem, která zdravotní tvrzení smí být
použita na konkrétních složkách potravin nebo potravinách.
Potravinářské firmy tak musejí uzpůsobit reklamy a obaly svých
výrobků. „Původním záměrem této nové evropské legislativy schválené
i Evropským parlamentem bylo ochránit spotřebitele proti klamání.
Způsob posuzování zdravotních tvrzení zvolený Evropským úřadem pro
bezpečnost potravin k tomu ovšem nevede a lidem tak bude zcela
odepřen nárok na informace o výrobcích, respektive o účinku látek,
které obsahují, pokud dané tvrzení bude zamítnuto,“ říká inženýr
Hlavatý.
Většina z 2700 zdravotních tvrzení předložených ke schválení, která
dosud byla běžně používána, byla podle jeho slov posouzena
negativně. Zdravotní tvrzení, jež obstála, se vztahují především k
vitaminům, minerálům a látkám, které již byly zkoumány důkladně a
jsou léta používány. Evropská komise schválila seznam pouze 222 (z
2700) vědecky zdůvodněných zdravotních tvrzení. Jedná se téměř
výhradně o tvrzení o vitaminech a minerálech. Některá sporná
tvrzení, jež EFSA posoudila pozitivně, ale o kterých ještě Evropská
komise a členské státy jednají, například tvrzení pro kofein,
fruktózu a probiotika, budou na seznam povolených nebo zamítnutých
tvrzení zařazena s velkou pravděpodobností až koncem roku
2013.
Zdravotní tvrzení, jež obstála, se vztahují především k vitaminům a
minerálům a látkám, které již byly zkoumány důkladně a jsou léta
používány. Evropská komise schválila seznam pouze 222 (z 2700)
vědecky zdůvodněných zdravotních tvrzení.
6 otázek pro Ing. Bohumila Hlavatého, výkonného ředitele České
asociace pro speciální potraviny
* Pouze 222 zdravotních tvrzení obdrželo kladné hodnocení. Jak je
to možné?
Problémem je, že zdravotní tvrzení byla hodnocena nesprávným
způsobem. Proces posuzování byl v některých případech dokonce
přísnější než při posuzování léčiv. Účinky léčiv jsou totiž snáze
prokazatelné, protože se projeví výrazněji a také mnohem rychleji.
Účinky potravin a potravinových doplňků vykazují jisté odlišnosti a
v některých případech se projeví až při dlouhodobém
používání.
* Znamená to, že většina zdravotních tvrzení v rámci reklam a na
obalech jsou nesmysly?
Ne, tvrzení, která byla hodnocena negativně, nejsou nutně nesprávná
či nesmyslná. Dokonce i v případech, kdy existuje pádný důkaz o
zdravotním benefitu, bylo tvrzení zamítnuto. Tvrzení, jež nevyhoví
přísným standardům posuzování, jsou zamítnuta tak jako tak. Jediná
jistota je, že tvrzení, která byla povolena, jsou 100% vědecky
doložitelná.
* Kdy lze získat informace o nových vědeckých závěrech?
Pouze ve chvíli, kdy byly stoprocentně vědecky prokázány, a to může
trvat velmi dlouho. Do té doby na produktech informace nenajdete.
Bylo by mnohem logičtější informovat spotřebitele i o možných či
pravděpodobných účincích a nechat rozhodnutí na něm.
* Není omezení propagace výhodou pro spotřebitele?
Je dobře, že existují pravidla pro reklamu s cílem zamezit klamání
spotřebitele. Nicméně je také důležité, aby spotřebitelé byli
informováni adekvátně. V případě mnoha potravin a doplňků stravy
nebude dovoleno uvádět, k čemu mohou být používány, ačkoli dané
informace nejsou nutně klamavé. Tento zákon tudíž velmi
pravděpodobně nedosáhne svého účelu poskytovat spotřebitelům
potřebné pravdivé informace.
* Kolika výrobků se toto nařízení dotkne u nás a jak jejich
stahování probíhá?
Dotkne se naprosté většiny výrobků s výjimkou produktů obsahujících
čistě jen vitaminy a minerály, ale i tam lze předpokládat, že
výrobci budou nuceni něco málo opravovat. Potraviny opatřené
etiketou a uvedené na trh před 14. prosincem 2012, které nejsou v
souladu s nařízením, mohou být na trhu až do vyčerpání zásob.
Potraviny vyrobené od 14. prosince 2012 již musí být plně v souladu
s novým nařízením. Zdravotní tvrzení uvedená v reklamě, na webových
stránkách, v propagačních materiálech a podobně musejí být bez
výjimky v souladu s nařízením od 14. prosince 2012. Nařízení se
týká jak slovního, tak symbolického i obrazového vyjádření.
* Kterých výrobců se nařízení dotknou a na co by si spotřebitelé
měli dávat pozor?
Nařízení postihne nejen firmy (a to zejména ty malé a střední,
které nemají na vlastní klinický výzkum nutný pro schválení
vlastních zdravotních tvrzení), ale také spotřebitele, kteří v
mnoha případech nedostanou žádnou informaci, k čemu je výrobek
vlastně určen (například koenzym Q10, lecitin…). Profitovat z této
situace naopak budou nesolidní firmy ze zahraničí podnikající pouze
na internetu, který je velmi těžko postižitelný. To opět bude
znamenat nebezpečí pro spotřebitele, protože jej tvrzení na
internetu mohou zlákat k nákupu nekvalitních a někdy i nebezpečných
výrobků. Kontrolu na obalech výrobků provádí Státní zemědělská a
potravinářská inspekce (SZPI), v tiskové reklamě živnostenské
úřady, televizní a rozhlasovou reklamu kontroluje Rada pro
rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).
Česká a slovenská asociace pro speciální potraviny
Javorová 1006
251 68 Sulice Hlubočinka
Tato adrese je i adresou fakturační.
Tel: +420 606 655 240
Email: info@casponline.cz