Head image - casponline.cz
Jste zde: Domácí stránka |
ČASP - online > Pro média > Napsali o nás > Regal - Doplňky stravy: vítězí známé značky

Regal - Doplňky stravy: vítězí známé značky

20.5.2009 Zákazníci při nákupu doplňků stravy upřednostňují výrobky známých značek. Vyplývá to z průzkumu trhu, který realizovala společnost IMS.


Český trh s doplňky stravy ovládají především zavedené produkty silných značek. Ukazuje to loňský audit prodeje doplňků stravy provedený společností IMS. IMS evidovala v českých lékárnách celkem 3987 doplňků stravy od různých výrobců. Top 50 nejprodávanějších produktů (1,25 % z celkového počtu) si mezi sebe rozdělilo 37 % prodejů. Top 100 produktů (2,5 % z celkového počtu) mělo 53% podíl na trhu. Top tisíc produktů (25 % z celkového počtu) ovládlo dokonce 96 % prodejů. Zbylá 4 procenta trhu si rozdělilo 2987 produktů.

KONTROLA

Lidé se k doplňkům stravy obracejí, aby posílili své zdraví. Silné značky u spotřebitelů budí důvěru. Vybudování důvěry přitom není jen záležitostí rozsáhlých reklamních kampaní. Důvěru si získá jen doplněk stravy, který skutečně účinkuje. „Spotřebitelé nakupují doplňky stravy stejné značky opakovaně. Jejich chování plyne z toho, že jim zvolený produkt přináší to, co požadují.
Zavedené společnosti kladou u svých výrobků velký důraz na kvalitu a podrobují je přísným testům. Ani ta největší reklamní kampaň nemá účinek, když doplněk stravy nefunguje,“ vysvětluje rozdíly na trhu výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny Bohumil Hlavatý.
Nejčastěji prodávané doplňky stravy podléhají přísné kontrole kvality nejen ze strany výrobců. „Obsah účinných látek v doplňcích stravy průběžně kontroluje Státní zemědělská a potravinářská inspekce.
Pokud by výrobek neobsahoval množství účinných látek uvedené na obale, byl by z distribuce stažen. Kontrola kvalitních doplňků stravy je tak prováděna hned dvakrát,“ říká Bohumil Hlavatý.

SPORNÝ DOVOZ

I mezi doplňky stravy však lze narazit na špatnou koupi. Mezi závadnými doplňky stravy se mnohdy vyskytují produkty dovezené z Asie. „U výrobků, kterých se prodá jen několik stovek až tisícovek kusů, se dovozcům nevyplácí žádné ověřování kvality. Právě tyto nevýznamné produkty často SZPI stáhne z trhu,“ říká Bohumil Hlavatý. Podle něj schopnost SZPI stáhnout i produkty s minimálními prodeji svědčí o tom, že čeští spotřebitelé jsou proti nekvalitním výrobkům dobře chráněni. „Přesto, že SZPI odvádí vynikající práci, bych spotřebitelům doporučoval radit se při nákupu doplňků stravy s lékárníkem nebo lékařem,“ dodává Bohumil Hlavatý.

***

PODÍLY TOP 50–1000 NA CELKOVÝCH PRODEJÍCH DOPLŇKŮ STRAVY V LÉKÁRNÁCH
doplňky stravy počet poměr z celkového počtu podíl na prodejích
Top 50 50 1,25% 37%
Top 100 100 2,5% 53%
Top 1000 1000 25% 96%
zbylých 2987 produktů 2987 75% 4%
celkem produktů 3987 100% 100%
Zdroj: IMS

PODÍL TOP 50 NA CELKOVÝCH PRODEJÍCH
všech doplňků stravy v lékárnách (v %)
63 top 50
zbylé
produkty
(3937)
37
Zdroj: IMS

INFO

ČASP Česká asociace pro speciální potraviny (ČASP) je sdružení výrobců a distributorů doplňků stravy, působících v České republice. ČASP v současnosti zastupuje zájmy sedmnácti společností, které představují 49 % českého trhu doplňků stravy. Obrat sdružených společností činil za rok 2007 více než 2 miliardy korun. Česká asociace pro speciální potraviny je členem EHPM (European Federation of Associations of Health Product Manufacturers) a IADSA (International Alliance of Dietary Food Supplement Associations).

Loading...

Napsali o nás