20.5.2009 Zákazníci při nákupu doplňků stravy upřednostňují výrobky známých značek. Vyplývá to z průzkumu trhu, který realizovala společnost IMS.
Český trh s doplňky stravy ovládají především zavedené
produkty silných značek. Ukazuje to loňský audit prodeje doplňků
stravy provedený společností IMS. IMS evidovala v českých lékárnách
celkem 3987 doplňků stravy od různých výrobců. Top 50
nejprodávanějších produktů (1,25 % z celkového počtu) si mezi sebe
rozdělilo 37 % prodejů. Top 100 produktů (2,5 % z celkového počtu)
mělo 53% podíl na trhu. Top tisíc produktů (25 % z celkového počtu)
ovládlo dokonce 96 % prodejů. Zbylá 4 procenta trhu si rozdělilo
2987 produktů.
KONTROLA
Lidé se k doplňkům stravy obracejí, aby posílili své zdraví. Silné
značky u spotřebitelů budí důvěru. Vybudování důvěry přitom není
jen záležitostí rozsáhlých reklamních kampaní. Důvěru si získá jen
doplněk stravy, který skutečně účinkuje. „Spotřebitelé nakupují
doplňky stravy stejné značky opakovaně. Jejich chování plyne z
toho, že jim zvolený produkt přináší to, co požadují.
Zavedené společnosti kladou u svých výrobků velký důraz na kvalitu
a podrobují je přísným testům. Ani ta největší reklamní kampaň nemá
účinek, když doplněk stravy nefunguje,“ vysvětluje rozdíly na trhu
výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny Bohumil
Hlavatý.
Nejčastěji prodávané doplňky stravy podléhají přísné kontrole
kvality nejen ze strany výrobců. „Obsah účinných látek v doplňcích
stravy průběžně kontroluje Státní zemědělská a potravinářská
inspekce.
Pokud by výrobek neobsahoval množství účinných látek uvedené na
obale, byl by z distribuce stažen. Kontrola kvalitních doplňků
stravy je tak prováděna hned dvakrát,“ říká Bohumil Hlavatý.
SPORNÝ DOVOZ
I mezi doplňky stravy však lze narazit na špatnou koupi. Mezi
závadnými doplňky stravy se mnohdy vyskytují produkty dovezené z
Asie. „U výrobků, kterých se prodá jen několik stovek až tisícovek
kusů, se dovozcům nevyplácí žádné ověřování kvality. Právě tyto
nevýznamné produkty často SZPI stáhne z trhu,“ říká Bohumil
Hlavatý. Podle něj schopnost SZPI stáhnout i produkty s minimálními
prodeji svědčí o tom, že čeští spotřebitelé jsou proti nekvalitním
výrobkům dobře chráněni. „Přesto, že SZPI odvádí vynikající práci,
bych spotřebitelům doporučoval radit se při nákupu doplňků stravy s
lékárníkem nebo lékařem,“ dodává Bohumil Hlavatý.
***
PODÍLY TOP 50–1000 NA CELKOVÝCH PRODEJÍCH DOPLŇKŮ STRAVY V
LÉKÁRNÁCH
doplňky stravy počet poměr z celkového počtu podíl na
prodejích
Top 50 50 1,25% 37%
Top 100 100 2,5% 53%
Top 1000 1000 25% 96%
zbylých 2987 produktů 2987 75% 4%
celkem produktů 3987 100% 100%
Zdroj: IMS
PODÍL TOP 50 NA CELKOVÝCH PRODEJÍCH
všech
doplňků stravy v lékárnách (v %)
63 top 50
zbylé
produkty
(3937)
37
Zdroj: IMS
INFO
ČASP Česká asociace pro speciální potraviny (ČASP) je sdružení
výrobců a distributorů doplňků stravy, působících v České
republice. ČASP v současnosti zastupuje zájmy sedmnácti
společností, které představují 49 % českého trhu doplňků stravy.
Obrat sdružených společností činil za rok 2007 více než 2 miliardy
korun. Česká asociace pro speciální potraviny je členem EHPM
(European Federation of Associations of Health Product
Manufacturers) a IADSA (International Alliance of Dietary Food
Supplement Associations).
Česká a slovenská asociace pro speciální potraviny
Javorová 1006
251 68 Sulice Hlubočinka
Tato adrese je i adresou fakturační.
Tel: +420 606 655 240
Email: info@casponline.cz