19.10.2009
Se začátkem krize se hovořilo o „neohroženosti“
farmaceutické oblasti. Lidé budou více dbát na prevenci, prodej
doplňků stravy (DS) se tedy zvýší. Hypotéza se nepotvrdila, prodej
DS se nezvýšil. Podle České asociace pro speciální potraviny (ČASP)
klesl trh v průběhu krize v lékárnách cca o 5 %. „Nedošlo však k
propadu v počtu prodaných kusů, spíše mírně klesly ceny DS,“ říká
Bohumil Hlavatý, ředitel ČASP. Mediální investice ve srovnání s
loňskem klesly u všech velkých hráčů, klesají ale už od roku 2006,
kdy byl trh na svém komunikačním vrcholu. Podle ČASP je trh DS
nasycený, na obzoru nejsou žádné novinky. Komunikace DS, jejíž
vrcholné období právě začíná, však bude opět silná, plná dárků a
bonusů. Klesne využívání TV, podle Hlavatého až o
50%.
Půjdou výrobci proti stresu?
Trh DS už delší dobu nežije uváděním produktových novinek ve
srovnání s trhem volně prodejných léků. Hlavatý očekává spíše
diverzifikaci produktů a rozšiřování stávajících segmentů: „Jedinou
výjimkou by mohl být segment přípravků proti stresu, psychickému
napětí a nespavosti. Není u nás plně rozvinutý.“ Produkt na únavu a
výkonnost GS Enerix propagovala už v roce 2007 Green-Swan (GS), byl
tehdy jednou z nejviditelnějších značek GS. Poté už byla propagace
spíše výjimečná.
V posledních třech letech se největší zadavatelé soustředili
převážně na propagaci produktů dvou oblastí – kloubní výživu
(Condro od GS, Proenzi od Walmarku) a problémy s prostatou (Triomen
od GS a Prostenal od Walmarku). Další velkou skupinou pak byly
vitaminy, u těch se letos začínají komunikovat i verze s probiotiky
(např. Hvězdíci od Walmarku, Multi-Tabs od Ferrosanu).
Němečtí spotřebitelé nakupují podle časopisu Horizont produkty pro
zdraví ze všech oblastí nejvíce přes internet. V Česku je situace
úplně jiná. Čeští producenti na internetu ani neprodávají, a
prodávat ani nechtějí, trvají na distribuci v lékárnách. Když už
tak podle Evy Křížové ze Zentivy jde o iniciativu lékáren. Odmítají
i distribuci v supermarketech. „Nemá to v ČR tradici, prodávají se
zde pouze základní vitamíny a minerály,“ říká Hlavatý s tím, že se
dá očekávat spíš rozvoj prodeje DS prostřednictvím osobního
prodeje. Lpění na tradiční distribuci souvisí s lpěním na starších
cílových skupinách, internet pak nevyužívají ani jako mediatyp. „Je
to výborný nástroj pro vysvětlení výhod a benefitů produktu,
vzhledem k tomu, že se naše produkty prodávají z 99 % v lékárnách,
hraje v mediamixu pouze doplňkovou roli,“ říká Křížová. *
***
Česká a slovenská asociace pro speciální potraviny
Javorová 1006
251 68 Sulice Hlubočinka
Tato adrese je i adresou fakturační.
Tel: +420 606 655 240
Email: info@casponline.cz